Siste forberedelser før konkurranse.

Guttene leiet eget hus med basseng og appelsinhage.

Appelsinhagen.

O-tur til Portugal – POM 2020, 20-26. februar.

Det var en fyldig gjeng Vikinger i «old-boys klassen», som 13 i tallet, fulle av forventninger steg på KLM sin flyging fra Flesland via Amsterdam til Lisboa torsdag morgen. Reisen gikk smertefritt, og vi ankom målet i rute. Her var det å kjapt komme seg til bilutleiefirmaet, der to biler; en 9-seter og en 5-seter sto klare. Med Gunnar og Jørgen som sjåfører var vi raskt på veien med kurs sydover langs kysten. Ove hadde for lengst booket og betalt hotellplass for oss alle i en liten landsby strategisk plassert midt i løpsområdet for POM 2020, Portugese O-meeting. Dette er et årlig 5-dagers arrangement med flere tusen deltakere fra hele verden. For oss Vikinger var det 12.gang vi var nedover, etter at vi var med i WMOC der for første gang i 2008. POM arrangeres i et nytt område hvert år, så på denne måten har vi fått sett en stor del av Portugal.

Sentrum for begivenhetene i år var en liten by som heter Santiago do Cacem, og vi hadde booket  hotell på et lite sted 3-4 mil lenger øst. Kjøreturen dit gikk greit takket være GPS på telefonene; (uten hadde vi vært i trøbbel), og vi kom frem idet det begynte å skumre. Hotellet var relativt lett å finne, men da vi kom dit ble vi møtt av en låst port og et mørklagt hotell. En telefon til hotellet ble ikke besvart, så der sto vi. Heldigvis var det en bar like borte i gaten, og da vi omsider fant en som kunne snakke engelsk, kunne hun fortelle at hotellet hadde vært stengt siden oktober, og manageren, som ikke svarte på telefonen, bodde i Lisboa. Så da var det bare å prøve å skaffe seg et alternativt overnattingssted i nærheten. Her var vår portugisiske, etter hvert gode venninne, meget hjelpsom, og etter utallige telefoner til hoteller og overnattingssteder innenfor 1-2 timers kjøring, fant hun omsider et sted der vi kunne få plass ett døgn. Problemet er at dette arrangementet går i forbindelse med fasten, som er en populær ferietid, og alt er oppbestilt. Vi fikk imidlertid løst vårt problem for det neste døgnet, så vi hev oss i bilene og kjørte på smale veier i en times tid i mørke, og GPS’n loset oss frem til et flott anlegg med flere småhus med to leiligheter i hvert, samt felles resepsjon og spisesal.

Etter en bedre middag og frokost neste morgen, fikk vi fantastisk hjelp av betjeningen med å finne et nytt overnattingssted ved en liten landsby som heter Cercal ca. 30 km fra event-senteret. Dette besto av to hus med stor hage og svømmebasseng, og eierne, et ektepar portugisisk/amerikansk, bodde 100m unna. Her fikk vi leie de resterende dagene, og stelle oss med mat selv. I hagen kunne vi plukke og spise appelsiner det vi orket.

Konkurransene.

Fredagen hadde gått med til forflytning, henting av lagsmapper, startnummer, kart til prøveterreng, samt en liten tur i terrenget. Lørdag var første konkurransedag, og for sikkerhets skyld var det to konkurranser denne dagen. Om formiddagen var det «Urban middle distance», som for mitt vedkommende betød 3,1 km i H75, med gate/parkløp. Her må du være kjapp både i hodet og beina. Ingen bom, men litt for treg, så det ble 14 pl. Av 58 i klassen.

Etter løpet kjørte vi de 3 milene tilbake til bostedet og slappet av noen timer før vi kjørte ut til kysten igjen. Nå var det nattløp som gikk i en liten by som heter Vila nova de Santo Andrè. Første start gikk kl. 19, og da var det så vidt blitt mørkt. Hodelykter var nødvendig for å lese kart og finne postbukkene som kunne være gjemt i kroker, bak trær og lignende. Løypen min var på 2,1 km, og gikk på litt under 17 min, halvannet minutt bak vinner. Det holdt til en 6.plass, mens Gunnar ble nr. 16 i samme klasse. Axel og Jan Harald var også med her, mens de andre valgte å spare seg til neste dag i terrenget.

Søndag var det Long distance i terrenget like vest for Event senter, ved Santo Andrè. Min løype var 4,2 km i småkupert terreng. Hadde god kontroll og lå meget bra an frem til 10 post. Derfra bar det inn i et litt «bushete» terreng uten gode holdepunkter, og jeg klarte å rote bort 8-9 minutter på de neste to postene, så det endte med en 16.plass, men slo likevel Gunnar med et halvt minutt, mens Lasse B og Lasse H ble hhv nr 50 og 51.

Mandag var det atter to løp; først i terrenget ved Paiol-Sines, med 3,0 km i forholdsvis kupert terreng. Her gikk orienteringen meget bra, så det ble en ny 6.plass på meg og faktisk beste norske i klassen. Lasse B nr 29, Egill 36, Lasse H 40 og Gunnar 51.

Etter løpet var det så pass kort tid til neste løp; et gateløp inne i gamlebyen i Sines, at vi valgte å bli i byen og ta lunsj der på en hyggelig fortausrestaurant. Med sol og over 20 grader var det ikke noe offer.

Løpet gikk gjennom trange gater og bakplasser foruten tre parkområder. Veldig morsom orientering hvor du må holde styr på retningene og ta riktige valg på strekkene. Gjorde nok noen mindre feil her og endte på 12.plass, 1,40 bak vinner. Gunnar nr. 14, Egill  21, Lasse B 27 og Lasse H 32.

Nattsprinten og Urban sprint talte sammenlagt i en konkurranse, og her ble det 7.plass på meg av 40 deltakere. Gunnar ble nr 13, mens Egill og begge Lasse’ne bare hadde ett løp hver.

Tirsdag

Siste dagen var det nytt løp i terrenget; Midle distance, med 3,9 km for mitt vedkommende. Her gikk det meget bra for meg, uten noen bom, og endte på 6.plass ca 4 min. bak vinner. Igjen kom Gunnar like bak på 9.plass, Egill 26, Lasse B 42 og Lasse H 50.

Sammenlagt for skogsløpene ble det 8.plass for meg, Gunnar 27, Lasse B 41, Lasse H 50, og Egill 51 (ett løp med disk).

I M70 ble det 40.plass på Jan Harald, Jørgen 83, Jan Lohne 85 og Jørn 95, av 100 deltakere i klassen. I M 80 kom Tore Rasmussen på 14.plass, Axel på 15.plass,  Ove 27 og Bjørn 27.

Om kvelden hadde vi fått hjelp av vertene våre til å bestille middag på en  restaurant en halvtimes kjøring fra der vi bodde. Dette var langt ute på landet slik det ofte er med spisesteder i Portugal, og det var nokså spente gutter som steg inn i lokalet, da vi hadde litt dårlige erfaringer fra den første utemiddagen noen dager tidligere på et annet sted. Men her var servicen og maten helt topp, så det ble en verdig avslutning på et minnerikt opphold.

Onsdag var det bare å pakke i bilene  og sette kursen mot Lisboa igjen. Her fikk vi levert fra oss leiebilene uten problemer og sjekket inn på KLM. Flyturen hjem gikk også knirkefritt med unntak av et ekstra opphold på en time i Amsterdam på grunn av at det var fylt for mye drivstoff på flyet. Vi kunne da se tilbake på en uke med fantastisk vær; strålende sol og over 20 grader hver dag, flotte O-løp på sjarmerende steder og hyggelig sosialt samvær.