Tøft og allsidigt

Friidrett og kapp-gang er blant de idrettene som både har lengst tradisjon og størst aktivitet historisk sett. Året 2016 har vært et år med mye aktivitet og flotte presta-sjoner.

Avdelingene er svært aktiv og vi deltar på stevner og samlinger lokalt, nasjonalt og internasjonalt. I år har vi hatt utøvere på samlinger i Spania, Italia, Slov-akia og Frankrike. Januar er det oppstart for nye partier og vi har plass til enda flere barn og unge. Så liker du å løpe, kaste eller hoppe? Eller har du lyst til å prøve kappgang? Møt opp på trening å prøv da vel – i friidretten får du prøvd mange forskjellige grener.

Sondre og Joakim – våre profiler.

Våre to beste utøvere er for tiden Sondre Øvre-Helland og Joakim Sælen. Sondre ble Norsk mester på halvmaraton i år, og har vist stor fremgang også på den doble distansen. Lokalt er han suveren og i årets Oslo Maraton ble han nr. 5 i seniorklassen. Joakim startet sesongen godt, men en skade i sommer gjorde at høstsesongen ikke ble som planlagt. Men Joakim er allerede i gang med forberedelsene til neste sesong.

 

Litt om Sondre…

21 år. Har pers på halvmaraton på 1:08:04 og pers på maraton på 2:31:25 .Sondre ble Norsk U23-Mester på halvmaraton 2016 i Trondheim. Han trener 12-15 økter per uke og tilbakelegger 180-200 km i uken. I tillegg kommer annen trening som styrke, bevegelighet, m.m.

 

Litt om Joakim..
23år. Pers 3000m innendørs 11:57.41
5000m innendørs 20:31.6, 3000m 12.23.05, 3km 12.23, 5000m 20.23.64, 5km 21.08, 10 000m 42.57.26, 10km 42.20, 20km 1.28.05. Joakim trener 12-15 økter per uke og tilbakelegger 180-225 km i uken.

 

 

Bli med på friidrett!

 

7-10 år, friidrettslek
I alderen 7-9 år er det mye friidrettsrettet lek. Treningen består av forskjellige øvelser der barna får hoppe, løpe og kaste. Barna velger selv om de vil trene en eller to ganger i uken.

11-13 år, friidrettsskole
I denna alderen trenes det i løp-, hopp- og kastteknikk. For at barna ska kunne utvikle seg inneholder treningen mye koordinasjon- og delmomentøvelser. I alderen 11-13 år er det tilbud om trening 2-3 ganger i uken.

14 år og eldre, friidrettstrening
Treningen i denne aldersgruppen varierer med sesongen. Ofte er treningen delt opp i oppbygning, konkurranseforberedende og konkurranseperiode. I oppbygnings-perioden er det fokus på koordinasjon, kondisjon, løping og styrke. I konkurranse-forberedende periode er det mer teknisk trening. I denne alderen blir treningen mer selvstendig og alle får treningsprogram som de kan trene etter på egen hånd. Aktive i alderen 14 år og eldre tilbys trening 4 dager i uken.

Trening
Fellestreningen er hver mandag, tirsdag og torsdag og endel fredager. I vinterhalvåret (etter høstferien til påskeferien) er det fremmøte i Vikinghallen. Det er alltid både ute- og innetrening. I sommerhalvåret (fra påske til høstferien) er det trening på Skansemyren og noe på Fana stadion. Det er ingen trening i skolens ferier. Treningstider se s. 12.