Tips fra fysioterapeuten – senesmerter

Sliter du med senesmerter? Prøv “Heavy slow resistence”-trening!

Eksentrisk trening har lenge vært standard å bruke som rehabtrening ved senesmerter (eksentrisk trening er en treningsform der muskelen trenes mens den forlenges). Forskning innen fysioterapi går stadig fremover og de siste årene har såkalte Heavy slow resistence-trening vist minst like gode resultat på mindre total treningstid enn den eksentriske treningen.

goran

 

Tre øvelser som inngår i HSR-treningen for akilles-smerter.

 

HSR-treningen går ut på å jobbe langsomt med stor belastning med muskelen som henger sammen med senen man har problemer med. Under rehabiliteringsperioden minskes antall repetisjoner og belastningen (vekten) øker. Slik bygger man opp en holdbar sene, som skal tåle høy belastning uten å generere smerte. Den første uken med HSR-trening begynner man med 15 repetisjoner på de ulike øvelsene og i uke 12 er man nede i 6 repetisjoner og høy belastning, og er forhåpentligvis fri fra smerten i senen. Man har sett veldig gode resultat når man gjør denne treningen 3 ganger i uken. Forskning viser også at de positiva resultatene vedvarer etter rehab-perioden. I forhold til den nå mer klassiske eksentriske treningen så har studier vist litt bedre effekt med HSR-treningen på mye mindre treningstid.

 

Har du problemer med akillessene, eller noen andre sener og vil ha en skikkelig undersøkelse fulgt av en adekvat behandling og opptrening basert på aktuell forskning, er du velkommen til oss på TIF Viking Fysioterapi!

Hilsen fysioterapeut Göran Winblad